תוספי התזונה הכי יעילים (על סמך מחקרים) – טבלה ותרשים


מאת טל גלילי
http://www.biostatistics.co.il/?p=131
פוסט זה מספק תרשים אשר מלמד איזה תוסף תזונה הוכח (מחקרית) כיעיל עבור מצב רפואי זה או אחר.
מטרתי היא שתשלחו את התרשים לדודות שלכם כדי שהם ידפיסו ויתלו אותו על המקרר 🙂 וגם כדי להעלות את המודעות לידע מחקרי מבוסס, על השימוש בתוספי מזון.

בתוך מסמך הגוגל-דוק הזה
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Aqe2P9sYhZ2ndFRKaU1FaWVvOEJiV2NwZ0JHck12X1E&hl=en_GB
מופיעה רשימה ארוכה של מחקרים הבודקים את היעילות של תוספי-מזון לתחומי בריאות שונים. כדי לאפשר לנווט בתוך המסמך, כותביו הוסיפו ליד כל תוסף מזון את מידת המהימנות המחקרית המעידה על יעילות התוסף בהקשר של טיפול באלמנט בריאותי כלשהו.
המסמך הורכב בידי בלוגר אשר עוסק בהצגה גרפית של מידע ואף פירסם תרחיש (מהמם)
http://www.informationisbeautiful.net/play/snake-oil-supplements/
אשר ממחיש את תוצאות מחקרו. היות והתרשים (למרות שהוא יפה וויזואלית), לא מאפשר השוואה נוחה של תוצאות המטה-מחקר שהבלוגר ביצע, החלטתי לנסות את כוחי ולארגן את תוצאות הטבלה כך שכולנו נוכל להסתכל ולמצוא איזה תוסף מזון עוזר למה. והנה התוצאה כאן (ניתן להקליק כדי לראות את התמונה מוגדלת).

בציר ה- Y של התרשים אפשר לראות את האספקט הבריאותי (לדוגמא: מיגרנה) ומולו בציר ה X אפשר לראות את התוסף שנמצא מחקרית שעוזר לו (לדוגמא: מלטונין. גודל (וצבע) העיגולים בתוך הטבלה/תרשים, מציינים את רמת המספר אשר מייצג עבורנו את מידת המהימנות המחקרית של הקשר בין התוסף לבין היתרון הבריאותי. כך, לדוגמא, אפשר לראות שמלטונין עוזר למיגרנה רק ברמת מהימנות מחקרית 3 שזו המהימנות הכי נמוכה שהסכמתי להכניס לתוך הטבלה. בנתונים המקוריים,
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Aqe2P9sYhZ2ndFRKaU1FaWVvOEJiV2NwZ0JHck12X1E&hl=en_GB
יש גם רמות נמוכות יותר – וכך תוכלו לראות איזה מחקרים בוצעו על תוספים שאתם משתמשים בהם שאינם מופיעים בתרשים שיצרתי (לדוגמא, CoQ10, שקיבל ציונים מאד נמוכים).
אחד הדברים הנחמדים הוא שבגלל שהנתונים הללו נמצאים בתוך גוגל דוק, הרי שכל פעם שהחוקר יעדכן את הטבלה, אפשר יהיה להריץ את הקוד מחדש ולקבל תוצאות מעודכנות יותר של המטא-מחקר שהוא ביצע. המסמך כבר עודכן מספר פעמים (אפשר לראות את יומן השינויים כאן
http://snakeoil.s3.amazonaws.com/snakeoil_changelog.txt
כך לדוגמא, אומגה-3 קיבל שינוי בציון שלו בהתאם לתגובות הקהל שעדכנו את הבלוגר במידע רפואי עדכני יותר.
ציון ה"מהימנות הרפואית" של הנתונים בתרשים, נוצרה לאחר מחקר של מספר חודשים על ידי סקירה של 1500 מחקרים מ-
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
http://www.cochrane.org/
כאשר הסקירה התמקדה בנתונים שהגיעו מניסויים קליניים גדולים, בבני אדם, אשר בוצעו עם הקצאה מקרית של נבדקים, סמיות ושאר הדברים שעושים בניסויים כאלה. המטרה של מי שאספו את הנתונים הללו היה להתבסס על מחקרים שבוצעו בבני אדם, ולא כאלו שבוצעו על בעלי חיים או תרביות תאים (זאת על מנת להתמקד בדברים שהוכחו כאפקטיביים בבני אדם, ולא באופן עקיף)
* * *

3 thoughts on “תוספי התזונה הכי יעילים (על סמך מחקרים) – טבלה ותרשים”

  1. לא ממש ניתן לקרוא את הפוסט הזה מסיבו תטכניות של פריסת המסמך המצורף..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *