מה זה טרנסהומניזם?

humanity Plus

טרנסהומניזם הוא מונח מסורבל ומעיק. כאשר מזכירים אותו, מיד עולות אסוציאציות עם כל מיני "טרנסים" אחרים, לא מחמיאים בהכרח. המושג הוא כל כך מבייש שאפילו "האיגוד הטרנסהומניסטי העולמי" לאחרונה שינה את שמו ל"אנושות פלוס". ובכל זאת הפילוסופיה של טרנסהומניזם חיה ובועטת. המושג "טרנסהומניזם" ביסודו מצביע על "טרנספורמציה" של הומניזם, על שינוי רדיקלי של האנושות. ואנשים רבים לא אוהבים שינויים רדיקליים. הומניסטים רבים יעדיפו שהאנושות תתנהג כמנהגה, אולי רק בצורה קצת יותר הומנית. אומנם העובדה היא כי בחיינו אנו עוברים טרנספורמציה די רדיקלית הכוללת התנוונות טוטלית במהלך הזקנה שמסתיימת בכיליון מוחלט והתפרקות. את העובדה הזאת הומניסטים רבים נוטים לשכוח, או יותר מזה, מצדיקים אותה ומשלימים אתה, ורק אחרי זה משכיחים מהלב. לעומת זאת, הטרנסהומניסטים לא שוכחים ולא משלימים. הם מבינים היטיב שהחרב של האיום הגלובלי, הזקנה והמוות מונחת על צווארינו, והדרך הרציונלית ביותר היא לנסות ולהתגונן באמצעות שריון טכנולוגי: טכנולוגיות ייצור וחקלאות שיאפשרו לנו להתגבר על הרעב והעוני, וטכנולוגיות ביו-רפואיות אשר יאריכו את חיינו באופן בלתי מוגבל. הטרנסהומניסטים אינם דוגלים בשינוי לשם שינוי, אלא בשינוי אשר יגביר את השרידות וההמשכיות של האנושות. ולכן הטרנסהומניסטים הם בעצם אלה שמתנגדים לטרנספורמציה רדיקלית, ודוגלים ביציבות והישארות.
אבל אלה הגדרותיי האישיות. להלן ההגדרה הפורמלית של טרנסהומניזם מאת אחד ההוגים הבולטים ביותר בפילוסופיה של טרנסהומניזם – ניק בוסטרום מאוניברסיטת אוקספורד, מתוך "שאלות ותשובות אודות טרנסהומניזם".

Humanity+ Transhumanist FAQ

תרגום והקדמה מאת איליה סטמבלר

תמונה מאת "אנושות פלוס"


מהו טרנסהומניזם?

טרנסהומניזם הוא צורת מחשבה על העתיד המבוססת על הנחת היסוד כי המין האנושי בצורתו הנוכחית אינו מהווה את סוף ההתפתחות שלנו, אלא רק שלב מוקדם בה. ההגדרה הפורמלית של טרנסהומניזם היא זאת:

1. טרנסהומניזם היא תנועה אינטלקטואלית ותרבותית אשר דוגלת באפשרות ורציות של שיפור מהותי בתנאי מחייה של בני אדם על ידי יישומים תבוניים, ובמיוחד על ידי פיתוח והפצה רחבה של טכנולוגיות אשר ימגרו את הזקנה ויעצימו את היכולות האינטלקטואליות, הפיזיות והפסיכולוגיות של בני אדם.
2. טרנסהומניזם תומך במחקר אודות ההשלכות, ההבטחות והסיכונים האפשריים של טכנולוגיות אשר יאפשרו לנו להתגבר על מגבלות אנושיות בסיסיות. כמו כן, טרנסהומניזם דוגל בחקר הבעיות האתיות המתלוות לפיתוח ושימוש בטכנולוגיות אלה.

ניתן לראות טרנסהומניזם כהרחבה של הומניזם, ממנו הוא נגזר בחלקו. הומניסטים מאמינים כי האדם הוא בעל ערך, כי הפרט הוא בעל ערך. ייתכן שאנו לא מושלמים, אך אנו מסוגלים לשפר את מצבנו על ידי קידום של מחשבה רציונלית, חופש, סובלנות, דמוקרטיה ואמפתיה לאנשים אחרים. טרנסהומניסטים מסכימים עם כל אלה, אך גם מדגישים את הפוטנציאל שלנו לשיפור. כפי שאנו משתמשים באמצעים רציונליים כדי לשפר את תנאיי המחייה שלנו ואת העולם סביבנו, כך אנו גם יכולים להשתמש באמצעים רציונליים כדי לשפר את עצמנו, דהינו את הגוף האנושי. תוך כדי עשייה זאת, אנחנו לא מוגבלים לשיטות ההומניסטיות המסורתיות, כגון השכלה ופיתוח תרבותי. אנחנו גם מסוגלים להשתמש באמצעים טכנולוגיים אשר בסופו של דבר יאפשרו לנו להתפתח מעבר למה שאנו תופסים היום כ"אנושי".

מהי ישות "פוסט-הומנית"?

לעתים משתלם לחשוב על ישויות עתידיות אשר יכולותיהם יעלו בצורה כה רדיקלית על אלה של בני אנוש הקיימים, שלא ניתן יהיה לראות אותם חד-משמעית כ-"אנושיים" לפי המדדים של היום. המושג הסטנדרטי לישויות כאלה הוא "פוסט-הומני" (הבא אחרי האדם). (כדי להימנע מפירוש שגוי, יש לציין כי המושג "פוסט-הומני" לא מתייחס לכל מה שעלול לבוא אחרי עידן האנושות, ולא למה שיבוא אחרי המוות. ובפרט, המושג איננו טוען כי אנשים יפסיקו להתקיים).

טרנסהומניסטים רבים בוחרים בדרכי חיים אשר יובילו, במוקדם או במאוחר, להתפתחות אנשים לפרטים פוסט-הומניים. הם שואפים להגיע לגבהים אינטלקטואליים מעל לגאונות האנושית העכשווית, כפי ששכל האדם עולה על זה של קופי האדם. טרנסהומניסטים שואפים להיות חסינים מפני מחלות ומפני זקנה ולשמור על כוחות הנעורים. הם שואפים לשליטה על רצונותיהם, רגשותיהם, ויכולתם השכלית. הם רוצים להיות חופשיים מתחושות של עייפות, שנאה או רוגז מדברים לא משמעותיים. הם דורשים יכולת משופרת ליהנות, לאהוב, ליצור ולהעריך אומנות, ולהגיע לשלוות נפש, לחוות מצבים חדשים של תודעה אליהם המוחות האנושיים בני זמננו אינם מסוגלים להגיע. סביר להניח כי עצם ההגשמה של הארכת חיים, בריאות ופעילות בלתי מוגבלת תוביל כל אחד לשלב של פוסט-הומניות, מתוך צבירה של זיכרונות, מיומנויות ואינטליגנציה.

פרטים פוסט-הומניים יכולים להיות ישויות סינתטיות לחלוטין של בינה מלאכותיות, או קבצים של אישיות, או שהם יופיעו כתוצאה משיפורים קטנים אך מצטברים לגוף הביולוגי של האדם. האפשרות האחרונה כנראה תדרוש תכנון מחודש של הגוף האנושי תוך שימוש בננו-טכנולוגיה מתקדמת או העצמה רדיקלית על ידי צירוף טכנולוגיות כגון הנדסה גנטיות, פסיכו-פרמקולוגיה, טיפולי אנטי-אייג'ינג, ממשקים עצביים, טכנולוגיות ניהול מידע מתקדמות ומחשבים נישאים, תרופות לשיפור זיכרון וטכניקות קוגניטיביות.

כמה הוגים מאמינים כי על ידי שינוי פשוט בתודעה עצמית אנו נהיה מסוגלים להפוך לפרטים פוסט-הומניים. זוהי תפיסה מעוותת של המשמעות הראשונית של המושג. השינויים הנדרשים לנו כדי להיות פוסט-הומניים הם עמוקים מדי כדי להגשים אותם רק על ידי שינוי כלשהו בתפיסה פסיכולוגית או על ידי שינוי הדרך בה אנו תופסים את עצמנו. בפועל, יידרש שינוי טכנולוגי רדיקלי למוח ולגוף שלנו.

קשה לנו לדמיין כיצד תיראה אישיות פוסט-הומנית. אישיות כזאת עשויה לחוות חוויות ולחשוב מחשבות שאנו לא מסוגלים להבין, מחשבות שלא יתאימו לשלושת הליטרות של הרקמה העצבית בה אנו משתמשים היום לחשיבה. ייתכן שכמה ישויות פוסט-הומניות יחשבו לנכון להשליך את גופם לגמרי ולחיות כדפוסי מידע ברשתות חישוב מהירות ועצמתיות. היכולת השכלית שלהם עשויה להיות לא רק עצומה בהרבה משלנו, אלא גם להשתמש בארכיטקטורות חשיבה שונות ובחושים שונים המאפשרים השתתפות מרובה במציאות וירטואלית. הישויות הפוסט-הומניות עשויות לחלוק זיכרונות וחוויות בצורה ישירה, תוך ריבוי יעילות, היקף ואופני התקשורת. ייתכן שהגבולות בין תודעות פוסט-הומניות לא יהיו תחומות בבירור כמו אצלנו.

הישויות הפוסט-הומניות יוכלו לעצב את עצמם ואת סביבתם בדרכים כה חדשניות ומרחיקות לכת שכל ההשערות שלנו לגביהם, לגבי טבע האישיות הפוסט-הומנית והעולם הפוסט-הומני, ייכשלו.

מיהו האדם הטרנס-הומני?

בשימוש הנפוץ, המושג "טרנסהומני" מתייחס לצורת ביניים בין אנושי לפוסט-אנושי. נשאלת השאלה: בהינתן השימוש העכשווי בטכנולוגיות רפואיות וטכנולוגיות מידע המאפשרות לנו לבצע פעולות שהיו מהממות את תושבי העולם העתיק, הלא אנו כבר נמצאים בשלב הטרנס-הומני? זאת שאלה פרובוקטיבית, אך לא משמעותית במיוחד. המושג "טרנס-הומני" הוא יותר מדי מעורפל כדי לתת תשובה מוחצת.

טרנסהומניסט הוא פשוט מי שתומך בטרנסהומניזם (ראה לעיל). זאת טעות נפוצה לחשוב כי "הטרנסהומניסטים טוענים שהם אנשים טרנס-הומניים" או "קוראים לעצמם טרנס-הומניים". האימוץ של פילוסופיית הטרנסהומניזם שטוענת שביום מן הימים כל אחד צריך לקבל הזדמנות להתפתח מעבר לגבולות האישיות הקיימות, בפרוש לא אומר שמי שמאמין בכך חושב את עצמו ל-"יותר טוב" או "יותר מתקדם" מאנשים אחרים.

המושג "טרנסהומני" במקור נטבע בעבודתו של העתידן פ.מ. אספנדיארי, גם ידוע בכינויו פ.מ.2030 אשר טבע את המונח כקיצור ל-"אדם במעבר" transitional human

פ.מ. הגדיר את האנשים הטרנס-הומניים בתור "הביטוי המוקדם לישות אבולוציות חדשה". פ.מ. האמין כי הסממנים של טרנס-הומניות כוללים שימוש באיברים חלופיים, ניתוחים פלסטיים, שימוש רחב בתקשורת אלקטרונית, השקפת עולם גלובלית ואורח חיים חובק עולם, אנדרוגניה, טכנולוגיות רבייה (כגון הפריה חוץ גופית), היעדר אמונות דתיות, ודחייה של ערכי משפחה מסורתיים. אומנם תוקף התחזיות שלו מוטל בספק רב. לא ברור הכיצד מי שעבר הרבה ניתוחים פלסטיים או חיי כנווד נעשה יותר קרוב למצב הפוסט-הומני מכולנו. ובוודאי אנשים כאלה לא בהכרח נערצים או מוסריים יותר מהשאר. למעשה, אפשר בהחלט להיות טרנס-הומני, או טרנס-הומניסט, ועדיין לתמוך בערכים מוסריים מסורתיים ועקרונות התנהגות מסורתיים.

ראה: פ.מ.2030. האם אתה טרנס-הומני? (1989).

מדוע עלינו לצפות לשינויים אלה?

הסתכלו סביבכם והשוו את מה שאתם רואים למה שהייתם רואים רק לפני חמישים שנה. זאת לא תהיה השערה אמיצה במיוחד לומר שבחמישים השנים הבאות, נראה לפחות אותה כמות של שינויים ושרמת הטכנולוגיה באמצע המאה עשרים ואחת תהיה די מפליאה לפי הסטנדרטים של היום. אפילו התחזית השמרנית ביותר, אשר מניחה שהקידמה תימשך באותה דרך הדרגתית כפי שהייתה מאז המאה 17, פירושה כי עלינו לצפות להתפתחויות דרמטיות בעשורים הקרובים.

הצפי הזה נתמך על ידי העובדה כי תחומים רבים עומדים על סף פריצת דרך. רשת האינטרנט מתחילה לקשר בין אנשי העולם, והיא מוסיפה רובד גלובלי חדש לחברה האנושית בה אינפורמציה הופכת לערך עליון. פרויקט הגנום האנושי הושלם, והמחקר על התפקידים הפונקציונליים של הגנים שלנו (גנומיקה פונקציונלית) מתפתח במהירות רבה. השיטות לשימוש במידע גנטי כדי לשנות אורגניזמים בוגרים או תאי רבייה מתפתחות אף הן ללא הרף. הביצועים של מחשבים מוכפלים כל 18 חודשים ויתקרבו אל הכוח החישובי של המוח האנושי בעתיד הצפוי. חברות פרמה משכללות תרופות אשר יאפשרו לנו לשלוט ברגש ובאישיות עם מעט תופעות לוואי. הרבה מהמטרות הטרנס-הומניסטיות ניתנות להגשמה דרך שימוש בטכנולוגיות הקיימות. אין שום ספק כי, בהעדר קטסטרופה גלובלית שתהרוס את הציביליזציה, הקדמה הטכנולוגית תספק לנו אפשרויות רדיקליות בעתיד.

תהליכי ייצור מולקולרי טומנים פוטנציאל רב לשנות את תנאי המחייה של בני אדם. האם זאת טכנולוגיה ישימה? אריק דרקסלר ואחרים הראו בפרוטרוט כי מכונות ננו-טכנולוגיות תואמות חוקי פיזיקה והתוו כמה דרכים בהן אפשר לפתח ננו-מכונות אלה. ייצור מולקולרי עשוי להישמע פנטסטי, אולי כי ההשלכות שלו יהיו מכריעות. אך מומחים בתחום הננו-טכנולוגיה טוענים שאין שום ביקורת טכנית על הטענות של דרקסלר. יותר מעשר שנים מאז דרקסלר פרסם את ספרו "מערכות ננו" אף אחד עוד לא הצביע על שום טעות בחישוב. בינתיים, ההשקעות בננו-טכנולוגיה, שהן כבר מסתכמות בביליוני דולרים בכל העולם, גדלות משנה לשנה, והיישומים הפחות נועזים כבר הפכו לשגרה.

הרבה שיטות וטכנולוגיות בלתי תלויות יוכלו לאפשר לאנשים להפוך לפוסט-הומניים. לא ברור עדיין אילו טכנולוגיות ישוכללו לראשונה, ומגוון שיטות עומד לבחירה. אך בתנאי שהציביליזציה תמשיך לשגשג, נראה כבלתי נמנע שאנשים, במוקדם או במאוחר, יקבלו אפשרויות כדי להפוך לפוסט-הומניים. ואז, אילמלא ייאסרו בכוח, הרבה מהאנשים יבחרו להתנסות באפשרויות אלה.

ראה: אריק דרקסלר. מערכות ננו. מכונות, יצור וחישוב מולקולריים. 1992.

הכיצד אני יכול להפוך לפוסט-אנושי?

כעת, אין שום דרך שבה אדם יכול להפוך לפוסט-הומני. זאת הסיבה העיקרית מדוע טרנסהומניסטים רבים מגלים עניין כה רב בהארכת חיים וקריוניקה (הקפאה). לאלה מאתנו אשר יחיו מספיק זמן כדי לראות את הטכנולוגיות העתידיות נושאות פרי, ייתכן סיכוי להפוך לפוסט-הומניים. למרות שאין שום ערבות להצלחה, קיימות כמה דרכים בהן האדם הפרטי יכול לפעול כדי לשפר את סיכוייו.

1. לנהל אורח חיים בריא ולהימנע מסיכונים מיותרים (כגון עישון).
2. להירשם לקריוניקה.
3. להתעדכן במחקר עכשווי ולחסוך כסף כדי להרשות לעצמו את הטיפולים העתידיים להארכת חיים כאשר יהיו זמינים.
4. לתמוך בפיתוח טכנולוגיות טרנס-הומניות על ידי תרומות, סנגוריה, השקעות או בחירת קריירה בתחום הרלוונטי. לעבוד כדי להבטיח נגישות רחבה יותר לטכנולוגיות אלה וכדי ליצור עולם חופשי מסכנות קיומיות.
5. להצטרף לאנשים אחרים התומכים בטרנסהומניזם.

בינתיים, אנחנו יכולים ליהנות ולנצל באופן מרבי את האפשרויות הקיימות היום כדי לחיות חיים בעלי ערך ומשמעות. אם אנו נשווה את מצבנו לזה של הקודמים לנו, רובנו (לפחות אלה שלא חיים במדינות הבלתי-מפותחות) נגלה שהתנאים החומריים לשגשוג האנושי הם המעולים ביותר ממה שהיו אי פעם. בנוסף, אנחנו חווים הצטברות חסרת תקדים של אוצרות תרבותיים ואינטלקטואליים המעשירים את עולמנו ומרחיבים את אופקינו.

נ.ב. את הגרסה האנגלית המלאה של "השאלות ותשובות אודות טרנסהומניזם" מאת ניק בוסטרום ניתן למצוא באתר של "אנושות פלוס"


Humanity+ Transhumanist FAQ

לשעבר "האגוד הטרנסהומניסטי העולמי" The World Transhumanist Association

12 thoughts on “מה זה טרנסהומניזם?”

  1. האם האתר הזה מת? או שימשיך להתקיים ב2010? כי אני לא רואה פוסטים חדשים
    תודה

  2. תודה על ההערה. אני משוכנע שנמשיך. אבל אנחנו זקוקים לפידבק, אפילו ביקורתי ביותר. אחרת אתה מרגיש כאילו שאתה מדבר אל עצמך 🙂

  3. אני תמיד מתעדכן בנושא באנגלית אבל שמחתי למצוא בלוג בעברית, צריך להיות לישראלים ייצוג יותר גדול בנושא אחרי הכל חיכינו למשיח הזה אלפי שנים

  4. תודה, מתעניין. אכן ההופעות של קורצווייל והביקור האחרון שלו בארץ גרמו לרבים לחשוב על העתיד הטכנולוגי המואץ. אבל עדיין הנושא בחזקת "קול המשווע במדבר", הרי אי אפשר למשש את העתיד 🙂 בכל זאת ננסה לדבר על זה בכוחותינו המועטים.

    אגב אתה מזומן להצטרף לקבוצת הדיון
    http://groups.google.com/group/life-extension-hebrew
    שהיא כרגע מכילה את הגרעין הקשה של הטרנסהומניסטים הישראלים.

    גם אם אתה או מישהו אחר ירצה להגיש תכנים לפרסום באתר זה, תמיד נשמח. הפרטים שלנו ב"אודות" 🙂

  5. אי אפשר לחיות או לתמוך בחיי נצח בצורה אקטיבית תוך קיום ערכי חיים מסורתיים,ערכי המשפחה המסורתיים מונעים ומפריעים לקיום מוסרי אמיתי שבלעדיו לא יתכנו חיי נצח וחבל מאוד שהתנועה נותנת משקל גדול מדי לטכנולוגיה ולא מבינה שטכנולוגיה ומדע נועדו ממהותם לשרת ערכים מוסרים ורוחנים ולאפשר קיום יותר מוסרי,בלי שינוי ערכים לא יתכנו חיים ארוכים,הייתי מציע לחברי הקהילה להתבונן ולהקשיב לקהילה האוטיסטית שחבריה מחוננים ב ומקיימים גם באופן גופני וקונקטי ערכים מוסרים שלא מתאימים לתפישות הסותרות שמהוות כיום את מה שנחשב למוסר ולכן זה גם לא מקרי שרוב האוטיסטים נראים צעירים בעשרות שנים מגילם הכרונולוגי,גם כי הם יודעים ומרגישים שאין דבר כזה סינגולריות אלא התפתחות רציפה שרק מבטנו הצר מתמיר אותה לנקודה,עד שלא תבינו שהטכנולוגיה והמדע נועדו לשרת חיים מוסרים ואוהבים והם לא קיימים סתם לצורך עצמם לא תוכלו להבין את התהליך שיביא את כולנו לחיי נצח ,אגב,זה יקרה אם נרצה או לא נרצה כי כל משמעות הקיום זה מסע לאהבה אין סופית ובמסע הזה הטכנולוגיה היא רק קביים או קליפה.

  6. אהבה היא לא מושג ריק מתוכן מעשי. פירושה בפועל עזרה. וטכנולוגיה יכולה לספק עזרה מעשית, ובראש וראשונה לאנשים עם מגבלות – לדוגמה אברים או גפיים מלאכותיים או ממשקים חדישים לאנשים בעלי מוגבלות בחושים או תקשורת.

  7. הטכנולוגיה והמדע בהחלט הופכים את האהבה ליותר מעשית ולכן מאריכים ומשפרים את חיינו אבל הראייה שעזרה מעשית פירושה רק עזרה לנכים היא מאוד שטחית כי ברמה היותר עמוקה ומשפיעה הטכנולוגיה משנה את הגבולות בין הפרט והחברה ותומכת ומאפשרת ביצירת זהות קבוצתית ולכן גם פרטיות יותר עמוקה ורחבה (כמו בעזרת הרשת למשל שזה ממש לא מקרי שהיא נוצרה בעזרת מדע שקרא תיגר על התפישות התלת מימדיות שמשרות את הסתירה בין קיום הפרט לקיום החברה)
    ההתקדמות המדעית משנה את תפישות הקירבה שלנו ואת תפישות הזמן ולכן מחוללת חברה שתדע לתמוך בקיום של אהבה על ידי שתאפשר קיום אינטימי ויחודי ועם זאת מחובר ומעודכן ותורם לכלל,
    אנחנו עוד מאוד רחוקים מחברה כזו אבל הכיוון ברור.
    אנשים כותבים הרבה על שיפורים רפואים וטכנים אבל שוכחים להתייחס לשינוי הכי מהותי שהמדע מחולל שהוא שינוי פני החברה ליותר מבוזרת,שטוחה,תקשורתית משתפת ושקופה ופחות כחנית וחשוכה ומרכזית והשינוי הזה הוא שמאפשר קיום יצירתי ומקורי שבתורו תורם עוד ידע שמאפשר קיום יותר יחודי ויצירתי ופחות לוחמני וכחני שלכן ההתקדמות שלנו תמיד מאיצה,
    אגב זו הסיבה שהתפישה הסינגולרית סותרת את עצמה כי אם יש נקודה אז יש סוף והתחלה וחיי נצח יתקיימו כאן רק שנבין שמעולם לא הייתה התחלה ולכן גם מעולם לא יהיה סוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *