השתלת ידיים כפולה לראשונה בארה"ב

השתלת ידיים כפולה לראשונה בארה"ב

על ידי דרו האלי
תרגום והתאמה סרג'יו שטיין.

לפני עשר שנים, ג 'ף קפנר איבד את שתי ידיו ורגליו עקב זיהום חיידקי. היום, הוא מחלים מהשתלת ידיים הראשונה בארה"ב. בקרוב הוא יוכל להחזיק בידה של בתו בפעם הראשונה מזה עשור.

קפנר,בן ,57 שף אופה בג'ורגיה, קיבל ידיים חדשות לאחר תשע שעות ניתוח באוניברסיטת במרכז הרפואי פיטסבורג. הוא עדיין מחלים, אבל יש לו זרימת דם חזקה בשתי ידיו ולא מראה סימנים של דחיית איברים. ההצלחה של הניתוח שלו היא בין השאר בשל נוהל חדש וייחודי שמשפר את הסיכוי של איבר להתקבל על ידי הגוף.

surgery-300x217

בכל השתלת איברים, והרופאים חייבים לדאוג לדכא את מערכת החיסונית של המקבל כך שלא ידחה את האיבר החדש על הסף. דיכוי זה דורש סמים רעילים שיכולים להגדיל את הסיכוי לזיהום, סרטן, סוכרת, או סיבוכים אחרים. אבל בעשור האחרון, הליך חדשני מצליח להפחית את הצורך בתרופות כאלה ועדיין למזער את הסבירות של הדחייה. במהלך ההשתלה , הושתלו תאים ממח העצם לתוך האיברים שנתרמו, כדי לעזור במהירות רבה יותר למערכת החיסונית לזהות את הידיים כחלק של הגוף.

לקפנר יש לו עוד דרך ארוכה לפניו. הוא יצטרך פיזיותרפיה נרחבת לפני שהוא יוכול להשתמש בידיים החדשות שלו ביעילות. הסיבה לכך היא שכאשר גפיים נאבדים, האזורים של המוח האחראיים על השליטה בהם מקבלים פונקציות אחרות. אבל יש גם חדשות טובות: לאחרונה רופאים הוכיחו כי על ידי החיבור מחדש את העצבים של הידיים, הקורטקס המוטורי מזהה את הנוכחות שלהם ויכול להחזיר לעצמו את השליטה. זה לא בדיוק plug-and-Play, אבל הגמישות של המוח תשפר לקפנר את היכולת להשתמש בידיים החדשות שלו לאורך זמן.

התורם, ג'ף קין בן ה-23, מת בתאונת דרכים. הכבד, הכליות, הלב, וריאה אחת כבר מצאו בתים חדשים בחמישה חולים אחרים. לא רק זה, אבל התרמת שתי ידיו עשתה היסטוריה רפואית. זו הייתה השתלת שתי הידיים הראשונה  בארה"ב, והתשיעית בעולם. גם השתלות ביד אחת הם הליך די נדיר לאחרונה, עם המקרה המוצלח הראשון בארצות הברית שהתרחש ב -1999 (יש שם רק שישה מאז).

kepner
כפי שכבר דווח בעבר, טכנולוגיות התותבים משתפרות במהירות . בקרוב, איבר תותבת יכול להתחבר ישירות לקורטקס המוטורי החושי, ולספק את אותה תחושה ושליטה כמו איבר טבעי. קרוב היום שבו התותבים  ירגישו כל כך טבעיים שאנשים רבים יעדיפו אותם על פני גפיים טבעיות. אבל עבור אנשים רבים, אפילו התותבת המתפקדת במלואה לעולם לא תוכל להחליף את הדבר האמיתי, מבחינה פסיכולוגית.
היכולת שלנו לגדל איברים חדשים במעבדה גדלה בקפיצות חדות בשנים האחרונות. בקרוב, תוכל גם להזמין איבר מעוצב על פי דרישה בחברת  Tengion. בשלב כלשהו בעתיד הקרוב, צמיחת יד חדשה עשויה להיות אפשרות ממשית, ויבוטלו בכך כל סכנות ההשתלה  והסיכונים של דחייה המצורפות.

אבל עד שהטכניקות החדשות יופיעו, וזה אמור לקרות ממש בקרוב, תרומת איברים תמשיך להוכיח את עצמה טובה לציבור, והיכולת שלנו לבצע השתלות מוצלחות ממשיכה לגדול באופן אקספוננציאלי, ממש כמו בשאר תחומי הרפואה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *