צ'יפ חדש מאבחן סרטן ב -30 דקות

צ'יפ חדש מאבחן סרטן  ב -30 דקות

biosensor-detects-cancer-30-minutes-300x72

שבב חדש מאוניברסיטת טורונטו מזהה גדילי רנ"א המעידים על נוכחות של סרטן.

חוקרים מאוניברסיטת טורונטו פיתחו שבב אלקטרוני אשר עובד עם חומרים ננו לזיהוי סמנים קשורים לסרטן. שורה תחתונה, בערך ב-30 דקות הביוסנסור החדש יכול לקבוע אם יש לך את 'ביג ס'. לאחר שכבר הוכח שעובד עם סרטן הערמונית, יום אחד המכשיר יכול להיות המותאם אפילו לזיהוי איידס, שפעת חזירים ו H1N1..

פיתוח ביוסנסור הסרטן פורסם ב- ACS ולאחרונה ב- Nature Nanotechnology. שנה קלי, ראש הצוות לפרויקט, אומרת כי השבב האלקטרוני לאיתור סרטן הוא בגודל של קצה האצבע. השבב והאלקטרוניקה הקשורה יכולים להיכנס בקלות במכשיר בגודל של בלקברי. המשמעות היא כי איתור הסרטן לא יהיה רק הרבה יותר מהיר (30 דקות לעומת ימים של עבודה במעבדה) אבל זה יכול להיות גם נייד וגם יחסית זול. מכשירים קטנים וניידים אלה לזיהוי מחלות עיקריות יחוללו בקרוב מהפכה ברפואה.

הביוסנסור עובד דרך שילובם של שלושה מרכיבים: גלאים ביולוגיים, nanowires, ושבב סיליקון סטנדרטי. הגלאים הביולוגיים מצורפים בקצה ה-nanowires  (בדרך כלל עשויים זהב) ונקשרים לסמנים ביולוגים המעידים על נוכחות הסרטן. סמנים אלה הם גדילים של רנ"א שליח או מיקרו-RNA המיוצר על ידי מוטציה גנטית של תאים סרטניים וכך נקראות בדיקות חומצות גרעין (nucleic acid probes). כאשר הרנ"א נפגש עם בדיקות חומצות הגרעין, זרמים חשמליים מובלים לאורך ה- nanowire מזהב. זרמים אלה מאותרים מפוענחים על ידי טכנולוגיית שבב הסיליקון כדי לקבוע אם הסרטן נוכח.

תהליכי בדיקה ואיתור שהיום דורשים ימים שלמים במעבדות של חוקרים בקרוב יוחלפו במכשירים בגודל כף יד והמאבחנים מספר רב של מחלות במספר דקות.

תן לטכנולוגיות אלה חמש עד עשר שנים (או פחות בחלק מהמקרים), ואני בטוח כי הביקור שלנו לרופא ישתנה באופן דרמטי. כמעט לכל מחלה תהיה שבב ביוסנסור הקשורה אליה. מחלות זיהומיות כמו שפעת החזירים, או איידס, אנחנו נדע מה יש לנו בתוך דקות.

גישה מהירה למידע אמין על בריאותנו תעזור לנו לחיות חיים יותר ארוכים ובריאים וכך יהיה לנו יותר זמן ליהנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *